قالب وبلاگ
تکنالوژی تعلیمی
آنجه که من معلم باید در مورد کار و هنرم بدانم و به آن عمل کنم. 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

آشنایی با محدودیت ها، نگهداری و ارزشیابی از فیلم های آموزشی


 

آشنایی با محدودیت ها، نگهداری و ارزشیابی از فیلم های آموزشی

 

 

نوار ویدئو 
نوارهای ویدئو برای ارائه تصاویر متحرک طراحی شده اند. آنها به صورت موجودند
نوارهای حلقه ای باز، نوارهای کاست ، نوارهای کارتریج . به هر شکلی که باشند از
جنسهای مختلف ازجمله اکسید آهن کبالت – گاما  ساخته شده اند (میلر سون (Millerson)،1982).
1- نوارهای حلقه ای :(Open reel)
این نوارها امروزه فقط برای ظبط های حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند. آن روی نوار که دارای مغناطیس است در داخل وبخش پولیستر نوار درخارج است. نوار دوریک حلقه پیچیده شده است.این نوارها به عرض50 میلیمتر (دواینچ)،5/22میلیمتر (یک اینچ ) 
و 65/12میلیمتر (نیم اینچ ) موجوداست . نوارهای عرض 2 اینچ بالاترین کیفیت را
دارند ولی نوارهای عرض یک اینچ مورد استفادهء بیشتری درضبطهای حرفه ای دارد. دو سرعت معمول 7/39 سانتیمتر در ثانیه (16 اینچ در ثانیه) و 85/19 (8 اینچ در ثانیه) دارند (فوترجیل(Fothergill) و بوچارت (Butchart) 1990)
2-نوارهای کاست :
متداول ترین نوع محفظه از نوارهای ویدئو است که به صورت های یوماتیک (U – matic) – بتا یا بتا ماکس (Beta , Betamax) – وی . اچ . اس (VHS)– ویدئو 2000 (Video 2000 )– ویدئو هشت (Video 8
) موجود است. 


کاست یوماتیک :
 کاستهای ویدئو اولین بار به صورت یوماتیک ارائه شدند. این کاستها با عرض 05/19 میلیمتر  ( سه چهارم اینچ ) و سرعت 5/9 سانتیمتر در ثانیه در محفظه های 32. 140. 221 میلیمتر و زمان ضبط های 10- 15- 20- 30- 40- 50- 60 دقیقه موجود است. در بین کاستها کاست یوماتیک برای ضبط های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از ضبط یا پاک شدن تصادفی از یک درپوش جدا شدنی در زیر محفظه استفاده می شود.
رد صدا و تصویر جداست و نوار یک طرفه است .

کاست وی اچ اس 
با عرض  اینچ با سرعت 24/2 سانتیمتر در ثانیه در محفظه هایی با ابعاد 25×104×188 میلیمتر با طول زمان ضبط 30، 60، 90، 120، 180، 240 دقیقه موجودند. این کاستها بزرگتر از کاستهای بتاماکس هستند. بعضی از دستگاهها دارای ابزار ضبط طولانی  هستند که با سرعت 5/0 اینچ در ثانیه ضبط می کنند. یعنی هر نوار دو برابر زمان داده شده ضبط می کند. از آنجا که کیفیت صدا در اینگونه ضبط ها قابل اعتماد نیست معمولا" برای آرشیو کردن مورد استفاده قرار نمی گیرند. برای جلوگیری از پاک شدن یا ضبط تصادفی از زائده های پلاستیکی که در قسمت عقب نوار موجود است استفاده می شود (شبیه نوارهای کاست ضبط صوت ولی فقط در یک طرف).


 این نوار کاست به وسیله شرکت ویکتور ژاپن  برای رقابت با بتاماکس به وجود آمد. اما آنقدر موفق بود که بسیاری از شرکتهایی که نوار ویدئو اجاره می دهند مواد خود را فقط بر روی کاستهای وی اچ اس تولید می کنند. این نوارها شبیه نوارهای بتاماکس است ولی با آنها سازگار نیست. این نوارها با طول مدت زمان پخش مشخص می شوند. مثلا" T120 دو ساعت مطلب را با سرعت استاندارد، 6 ساعت را با سرعت گسترده EP  یا SLP  پخش می کنند. (روزنبرگ والزبری، 1989). در 1987 نوع جدیدی از نوارهای وی اچ اس به نام سوپر وی اچ اس S-VHS به بازار عرضه شده است که کیفیت آن برتر است. نوارهای وی اچ اس را می توان با دستگاههای سوپر وی اچ اس نشان داد ولی عکس آن امکان پذیر نیست. یعنی نوارهای سوپر وی اچ اس فقط قابل پخش با دستگاههای خود می باشند. رد صدا و تصویر جداست و نوارها یک طرفه اند.

کاستهای بتا یا بتاماکس
 عرض نوارهای بتاماکس   اینچ است. نوارها در محفظه هایی 25×156×95 میلیمترd قرار دارند. این کاستها در 1975 عرضه شدند. سرعت 83/5 سانتیمتر در ثانیه است. این کاستها از کاستهای وی اچ اس و ویدئو 2000 کوچکترند. برای جلوگیری از پاک شدن یا ضبط تصادفی در زیر نوار یک زائده پلاستیکی وجود دارد که قابل شکستن است از این زائده در طرف راست است.

کاستهای ویدئو 2000
 عرض نوارها نیم اینچ است. نوارها در محفظه های 25×109×183 میلیمتری قرار دارند. اما نظیر کاستهای صوتی دو لبه هستند و می توانند پشت و رو مورد استفاده قرار گیرند (اوئن، دیوید، و دانتن، مارک، 1983).

کاستهای ویدئو 8
 این کاستها در قطع 6/0×4/2×6/3 اینچ معمولا" برای فیلمتبرداری در دوربینهای سبک وزن مورد استفاده قرار می گیرند. بخش صدای این نوارها جدا از بخش تصویر نیست.

فیلم، ویدئو و هدفهای شناختی
 فیلم و نوار ویدئو را می توان برای آموزش قواعد و اصول بکار برد. برای آموزش شناخت یا تمیز دادن محرکهای متحرک مربوط به هم نیز کاربرد دارند. این مورد شبیه کاربرد اسلاید و فیلم استریپ است با این تفاوت که فیلم و ویدئو قادرند حرکت را هم نشان دهد. با کمک ویدئو می توان به یادگیرندگان از مطالبی که یاد گرفته اند بازخورد فوری داد. مثلا" در تربیت معلم، ضبط کردن تدریس هر دانشجو و نشان دادن آن به خودش یا سایر دانشجویان بسیار آموزنده است.

 ویدئو و هدفهای روانی- حرکتی
 فیلم ویدئو برای سرمشق دادن مهارتهای حرکتی بسیار مفید است. مخصوصا" که فیلم و ویدئو می توانند حرکات را آهسته یا تند کنند. در مورد آموزش ورزش و حرکات بدنی نوارهای ویدئوی بسیار مفیدی موجود است.

 


آشنایی با محدودیت ها، نگهداری و ارزشیابی از فیلم های آموزشی


 

آشنایی با محدودیت ها، نگهداری و ارزشیابی از فیلم های آموزشی

 

 

نوار ویدئو 
نوارهای ویدئو برای ارائه تصاویر متحرک طراحی شده اند. آنها به صورت موجودند
نوارهای حلقه ای باز، نوارهای کاست ، نوارهای کارتریج . به هر شکلی که باشند از
جنسهای مختلف ازجمله اکسید آهن کبالت – گاما  ساخته شده اند (میلر سون (Millerson)،1982).
1- نوارهای حلقه ای :(Open reel)
این نوارها امروزه فقط برای ظبط های حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند. آن روی نوار که دارای مغناطیس است در داخل وبخش پولیستر نوار درخارج است. نوار دوریک حلقه پیچیده شده است.این نوارها به عرض50 میلیمتر (دواینچ)،5/22میلیمتر (یک اینچ ) 
و 65/12میلیمتر (نیم اینچ ) موجوداست . نوارهای عرض 2 اینچ بالاترین کیفیت را
دارند ولی نوارهای عرض یک اینچ مورد استفادهء بیشتری درضبطهای حرفه ای دارد. دو سرعت معمول 7/39 سانتیمتر در ثانیه (16 اینچ در ثانیه) و 85/19 (8 اینچ در ثانیه) دارند (فوترجیل(Fothergill) و بوچارت (Butchart) 1990)
2-نوارهای کاست :
متداول ترین نوع محفظه از نوارهای ویدئو است که به صورت های یوماتیک (U – matic) – بتا یا بتا ماکس (Beta , Betamax) – وی . اچ . اس (VHS)– ویدئو 2000 (Video 2000 )– ویدئو هشت (Video 8
) موجود است. 


کاست یوماتیک :
 کاستهای ویدئو اولین بار به صورت یوماتیک ارائه شدند. این کاستها با عرض 05/19 میلیمتر  ( سه چهارم اینچ ) و سرعت 5/9 سانتیمتر در ثانیه در محفظه های 32. 140. 221 میلیمتر و زمان ضبط های 10- 15- 20- 30- 40- 50- 60 دقیقه موجود است. در بین کاستها کاست یوماتیک برای ضبط های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از ضبط یا پاک شدن تصادفی از یک درپوش جدا شدنی در زیر محفظه استفاده می شود.
رد صدا و تصویر جداست و نوار یک طرفه است .

کاست وی اچ اس 
با عرض  اینچ با سرعت 24/2 سانتیمتر در ثانیه در محفظه هایی با ابعاد 25×104×188 میلیمتر با طول زمان ضبط 30، 60، 90، 120، 180، 240 دقیقه موجودند. این کاستها بزرگتر از کاستهای بتاماکس هستند. بعضی از دستگاهها دارای ابزار ضبط طولانی  هستند که با سرعت 5/0 اینچ در ثانیه ضبط می کنند. یعنی هر نوار دو برابر زمان داده شده ضبط می کند. از آنجا که کیفیت صدا در اینگونه ضبط ها قابل اعتماد نیست معمولا" برای آرشیو کردن مورد استفاده قرار نمی گیرند. برای جلوگیری از پاک شدن یا ضبط تصادفی از زائده های پلاستیکی که در قسمت عقب نوار موجود است استفاده می شود (شبیه نوارهای کاست ضبط صوت ولی فقط در یک طرف).


 این نوار کاست به وسیله شرکت ویکتور ژاپن  برای رقابت با بتاماکس به وجود آمد. اما آنقدر موفق بود که بسیاری از شرکتهایی که نوار ویدئو اجاره می دهند مواد خود را فقط بر روی کاستهای وی اچ اس تولید می کنند. این نوارها شبیه نوارهای بتاماکس است ولی با آنها سازگار نیست. این نوارها با طول مدت زمان پخش مشخص می شوند. مثلا" T120 دو ساعت مطلب را با سرعت استاندارد، 6 ساعت را با سرعت گسترده EP  یا SLP  پخش می کنند. (روزنبرگ والزبری، 1989). در 1987 نوع جدیدی از نوارهای وی اچ اس به نام سوپر وی اچ اس S-VHS به بازار عرضه شده است که کیفیت آن برتر است. نوارهای وی اچ اس را می توان با دستگاههای سوپر وی اچ اس نشان داد ولی عکس آن امکان پذیر نیست. یعنی نوارهای سوپر وی اچ اس فقط قابل پخش با دستگاههای خود می باشند. رد صدا و تصویر جداست و نوارها یک طرفه اند.

کاستهای بتا یا بتاماکس
 عرض نوارهای بتاماکس   اینچ است. نوارها در محفظه هایی 25×156×95 میلیمترd قرار دارند. این کاستها در 1975 عرضه شدند. سرعت 83/5 سانتیمتر در ثانیه است. این کاستها از کاستهای وی اچ اس و ویدئو 2000 کوچکترند. برای جلوگیری از پاک شدن یا ضبط تصادفی در زیر نوار یک زائده پلاستیکی وجود دارد که قابل شکستن است از این زائده در طرف راست است.

کاستهای ویدئو 2000
 عرض نوارها نیم اینچ است. نوارها در محفظه های 25×109×183 میلیمتری قرار دارند. اما نظیر کاستهای صوتی دو لبه هستند و می توانند پشت و رو مورد استفاده قرار گیرند (اوئن، دیوید، و دانتن، مارک، 1983).

کاستهای ویدئو 8
 این کاستها در قطع 6/0×4/2×6/3 اینچ معمولا" برای فیلمتبرداری در دوربینهای سبک وزن مورد استفاده قرار می گیرند. بخش صدای این نوارها جدا از بخش تصویر نیست.

فیلم، ویدئو و هدفهای شناختی
 فیلم و نوار ویدئو را می توان برای آموزش قواعد و اصول بکار برد. برای آموزش شناخت یا تمیز دادن محرکهای متحرک مربوط به هم نیز کاربرد دارند. این مورد شبیه کاربرد اسلاید و فیلم استریپ است با این تفاوت که فیلم و ویدئو قادرند حرکت را هم نشان دهد. با کمک ویدئو می توان به یادگیرندگان از مطالبی که یاد گرفته اند بازخورد فوری داد. مثلا" در تربیت معلم، ضبط کردن تدریس هر دانشجو و نشان دادن آن به خودش یا سایر دانشجویان بسیار آموزنده است.

 ویدئو و هدفهای روانی- حرکتی
 فیلم ویدئو برای سرمشق دادن مهارتهای حرکتی بسیار مفید است. مخصوصا" که فیلم و ویدئو می توانند حرکات را آهسته یا تند کنند. در مورد آموزش ورزش و حرکات بدنی نوارهای ویدئوی بسیار مفیدی موجود است.

فیلم و ویدئو و هدفهای عاطفی
 از آنجا که می توان به کمک این دو رسانه اثرات و فنون بسیاری را خلق کرد می توان آنها را در این حیطه بکار برد. تهیه فیلمی از شخصیتها می تواند بر نگرش افراد تاثیر مثبت داشته باشد. در حیطه عاطفی بعد از شخصیتهای واقعی فیلم و ویدئو مؤثرترین رسانه اند.

محدودیتهای ویدئو
- تغییرات سریع تکنولوژی کهنه شدن سیستمهای ویدئو را امری دائمی کرده است.
- تهیه و تولید مواد مستلزم داشتن امکانات فنی پیچیده و پرسنل متخصص است.
- نوشتن طرحنامه ویدئو مشکل و وقت گیر است.

نگهداری نوار ویدئو
- چون نوار ویدئو اطلاعات را بر روی قشری از اکسید آهن ضبط می کند اگر نوار در حوزه مغناطیسی قرار گیرد آسیب می بیند.
- جدا شدن ذرات مغناطیسی در اثر مرور زمان یا استفادة زیاد سبب فرسودگی نوار می شود.
- نوارها در جای مرطوب و در مقابل نور مستقیم فاسد می شوند.
- زبانه های ایمنی تمام کاستهایی که به قصد نگهداری حفظ می شوند باید برداشته شوند.
- قرار دادن کاستها بر روی زمین سبب آلوده شدن نوار مغناطیسی به گرد و غبار می شود.
- همیشه قبل از بیرون آوردن کاست از دستگاه باید آن را به اول نوار برگرداند.
- نوارها را باید به صورت عمودی و در قفسه نگهداشت.
- همیشه نوارها باید در هنگام عدم استفاده در جعبه هایشان قرار گیرند.


محدودیتهای فیلم
- بسیاری از پروژکتورها نیاز به جا اندازی فیلم به وسیلة دست دارند و خودکار نیستند. بنابراین معلمها از به کار انداختن آنها وحشت دارند.
- برای گروههای بزرگ نیاز به تاریک کردن اتاق دارد. این امر علاوه بر اینکه مشکل است امکان بروز مشکلات رفتاری نیز وجود دارد.
- بعضی از معلم ها هنوز به فیلم به عنوان یک سرگرمی می نگرند و به عنوان جایزه به یادگیرندگان می گویند «اگر فلان کار را بکنید به شما فیلم نشان خواهم داد». و با این کار ارزش آموزشی فیلم را پایین می آورند (گیلسپی و اسپریت، 1983).
- فیلم رسانه ای گران قیمت است و تولید آن وقت گیر و نیاز به پرسنل متخصص دارد.

 

 

پرسشنامه ارزیابی فیلم

 

عنوان فیلم :                                                    نام کارگردان :

کشور تهیه کننده :                                             طول مدت :

موضوع اصلی :        

مناسب پیام گیران :

نام ارزیاب :                                                   محل نمایش :

آیا هدف کلی فیلم مشخص است

آیا محتوا ازنظر علمی صحیح است ؟

آیا اطلاعات ارائه شده کافی است ؟

آیا زمان فیلم برای انتقال محتوا کافی است ؟

آیا در کتب درسی مطالبی در مورد محتوای فیلم آمده است ؟

آیا فیلم انگیزه برای یادگیری بیشتر فراهم می کند ؟

آیا محتوا دارای روال منطقی است ؟

آیا برای فعالیتهای بعدی پیش بینی صورت گرفته است ؟

آیا فیلم در سطح درک وفهم پیام گیر اصلی است ؟

آیا صحنه های ارائه شده مناسب پیام گیرهای اصلی است ؟

آیا موضوع ارائه شده مناسب پیام گیر اصلی است ؟

آیا فیلم از ارائه الگوهای نامطلوب ( بهداشتی _ رفتاری و...) خودداری کرده است ؟

آیا محتوا قادر است صفاتی مانند عشق به همنوع – محبت به حیوانات و به طور کلی اصول انسانی را منتقل کند؟

آیا کلامهای بیان شده با تصاویر نشان داده شده همخوان است ؟

آیا فیلم برای جلب توجه و تاکید بر نکات مهم در تصویر کاری انجام داده است ؟

فیلم مناسب چه سطحی از آموزش رسمی است ؟

آی افیلم ارزش تکثیر و ارائه در کلوپهای ویدئویی را دارد ؟

آیا فیلم قادر است تا پایان ارتباط خود را با تماشاگر حفظ کند ؟

آیا یادگیرنده از نظر محتوا پیش نیاز لازم را دارد ؟


                                                   عالی           خوب        متوسط            نا مطلوب 
    

اصول فنی :
2 /1- نحوه استفاده از رنگ

2/2- نحوه بازی بازیگران

2/3- مناسبت ادای گفتار با حالت عاطفی

2/4- نحوه گریم

2/5- نورپردازی

2/6- لباس

2/7- صحنه آرایی

2/8- مناسبت موسیقی با محتوا

2/9- صدای زمینه

2/10- صدا برداری

2/11- فیلم برداری

2/12- سرعت ارائه اطلاعات

2/13- خوانایی خط به کاررفته در تیتراژازنظر:
الف- رنگ زمینه و خط
ب- نوع خط
ج- سرعت ارائه
2/14- تدوین

[ یکشنبه ۱۳۸٧/٦/۱٧ ] [ ۱:٠۸ ‎ب.ظ ] [ محمد حیدر یعقوبی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دانشجوی دوره دکتری برنامه درسی ورودی 1391 دانشگاه خوارزمی هستم. مدرک ماستری در تعلیم و تربیه را از اولین دوره ماستری پداگوژی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در سال 1388 گرفتم و استاد پوهنتون(دانشگاه) بامیان از سال 1383 الی 1389 بودم و از سال 1390 الی میزان 1391 با دانشگاه کاتب همکاری داشتم. قصدم از ایجاد این وبلاگ جمع آوری موضوعات پداگوژیکی است که از سایتهای دیگر دریافت و در این وبلاگ منسجم گردد. هنوز به خود اجازه نوشتن در زمینه پداگوژی را نداده ام. آرزویم شادبودن انسانهاست و موفقیتشان.
صفحات دیگر
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

آمار وبلاگ

  • کاربران آنلاین :

  • بازديدها :

خدمات وبلاگ نویسان

خدمات وبلاگ نویسان جوان

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس