قالب وبلاگ
تکنالوژی تعلیمی
آنجه که من معلم باید در مورد کار و هنرم بدانم و به آن عمل کنم. 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

مفهوم نو آوری در آموزش

 نوآوری در آموزش به معنای احیا، باز سازی  و ایجاد تغییرات است که سبب تحول در نظام آموزشی موجود و بهینه سازی وارتقای کیفی آموزش در مدرسه می شود. این تغییرات ناظر بر محتوای آموزش ، روش های تدریس و بهره گیری از فناوری های جدید است . در واقع ، نوآوری اندیشه ای است قابل پرورش و کوششی است اصولی و آگاهانه که رسیدن به آن ، مستلزم خودباوری ، دانایی ، دقت و پشتکار معلم است.

به عبارت دیگر ، نوآوری را می توان فرایندی برخاسته از یک عقیده و فکر خلاق دانست که پس از تکمیل ، به نتیجه ی نهایی ومطلوب می رسد. چنین رویکردی ، باید در معلمان ما تقویت و حمایت  شود.

ویژگی نوآوری در آموزش

در فرایند نوآوری ، باید به روابط بین آموزش وبرنامه ی درسی ، روش ها ومهارت های یاددهی و یادگیری ، امکانات و شرایط محیطی توجه کرد، به طوری که روش های نو، علاوه بر اصلاح وضعیت قبلی ، با ارزش ها وهدف های عمومی تعلیم و تربیت کشور مطابقت داشته و پاسخ گوی نیاز های خاص مربیان و معلمان باشد و نتایج مثبت نوآوری ، سبس افزایش انگیزه و ارتقای سطح علمی و توانایی عملی معلمان و دانش آموزان شود و آنان را هرجه بیشتر به خود باوری  وانجام فعالیت های ابتکاری و پژوهشی تشویق کند.

زمینه های نوآوری

تحقیقات و تجربیات بیانگر آن است که نوآوری های آموزشی ، تا کنون بیشتر در این زمینه ها تحقق یافته اند:

·         سازمان دهی محتوای برنامه های درسی و شیوه های طراحی آموزشی با تأکید بر روش آموزشی فعال

·         روش ها ، فنون و رویکرد های آموزشی معلم

·         نگرش و نوع وظایف و تکالیف معلم و دانش آموز در جهت پرورشمهارت تفکر

·         سازمان دهی مدیریت مدرسه و کلاس درس ، به منظور مشارکت بیشتر دانش آموزان در فعالیت های آموزشی وپرورشی  و تشکیل گروه های پژوهشی و همیار

·         شیوه ها وابزارهای ارزش  یابی و گذر از ارزیابی محفوظات و تأکید بر توانایی کاربرد آموخته ها.

نو آوری وتحول در کلاس درس

اگر چه تحول واقعی در آموزش وپرورش نیازمند تغییر و تحول در همه ی ارکان و کل ساختار نظام آموزشی است، با این وصف معلمان می توانند ، با استفاده از روش های جدید و مبتکرانه ، فرایند یاددهی  را از شکل سنتی و غیر فعال ، به فرایند یاد دهی  و یادگیری فعال تبدیل کنند. فرایند ی که در آن معلم طراح و راهنمای برنامه ی آموزشی و دانش آموزان مسئول و مجری فعالیت های یادگیری هستند. در این رویکرد ،  دانش آموزان دیگر مطالب را مستقیما از معلم دریافت نمی کنند ، بلکه خود به جمع آوری و تحلیل اطلاعات می پردازند و خود را در نتایج حاصل و مفقیت های آموزشی کلاس درس شریک و سهیم می دانند. از این رو ، از روحیه ای شاد  وبا نشاط برخوردارند و از فعالیت های آموزشی لذت می برند.

به این ترتیب ، معلم نوآور می تواند دانش آموزان را افرادی فعال ، متفکر ، کنجکاو  و علاقه مند به مطالعه ی مستمر بار آور که هدف رویکردهای جدید آموزشی نیز همین است.

[ پنجشنبه ۱۳۸٧/٦/٢۱ ] [ ۱:٢٦ ‎ب.ظ ] [ محمد حیدر یعقوبی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دانشجوی دوره دکتری برنامه درسی ورودی 1391 دانشگاه خوارزمی هستم. مدرک ماستری در تعلیم و تربیه را از اولین دوره ماستری پداگوژی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در سال 1388 گرفتم و استاد پوهنتون(دانشگاه) بامیان از سال 1383 الی 1389 بودم و از سال 1390 الی میزان 1391 با دانشگاه کاتب همکاری داشتم. قصدم از ایجاد این وبلاگ جمع آوری موضوعات پداگوژیکی است که از سایتهای دیگر دریافت و در این وبلاگ منسجم گردد. هنوز به خود اجازه نوشتن در زمینه پداگوژی را نداده ام. آرزویم شادبودن انسانهاست و موفقیتشان.
صفحات دیگر
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

آمار وبلاگ

  • کاربران آنلاین :

  • بازديدها :

خدمات وبلاگ نویسان

خدمات وبلاگ نویسان جوان

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس