قالب وبلاگ
تکنالوژی تعلیمی
آنجه که من معلم باید در مورد کار و هنرم بدانم و به آن عمل کنم. 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

انواع ارتباط یا روشهای برقراری ارتباط(قسمت اول)


 

فرایند ارتباط با توجه به تعداد افراد گیرنده پیام انواع مختلفی دارد. احدیان(1373)، به نقل از ادوین امری (1976) چهار نوع ارتباط را به شرح ذیل بیان کرده است:
1. ارتباط درون فردی؛ که از طریق آن فرد با خودش حرف می زند (ارتباط برقرار می کند).
2. ارتباط میان فردی؛ که فرد حداقل با یک فرد دیگر ارتباط برقرار می کند.
3. ارتباط گروهی؛ در شرایطی صورت می گیرد که تعداد افراد گیرنده پیام اگر چه قابل توجه ولی قابل شمارش و شناسایی است. نظیر کلاسهای درس، سالنهای سخنرانی و نظایر آن.
4. ارتباط جمعی؛ افراد گیرنده پیام در این نوع ارتباط، کمیتی را تشکیل می دهند که اولاً شمارش آنها غیرممکن بوده، ثانیاً وابستگی میان آنها بسیار کمتر است. نظیر گیرندگان پیام در ارتباط با برنامه های رادیویی و تلویزیونی.


ارتباط انواع دیگری نیز دارد که از جمله آن می توان ارتباط ارادی و غیرارادی، ارتباط کلامی و غیرکلامی، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم، ارتباط یکطرفه و ارتباط دو طرفه نام برد:


- ارتباط ارادی با برنامه ریزی و تصمیم گیری قبلی صورت می گیرد ولی ارتباط غیرارادی اتفاقی است.
- ارتباط کلامی و غیرکلامی؛ وقتی در جریان یک ارتباط، پیام ها به صورت رمزهای کلامی انتقال می یابند آن را ارتباط کلامی می گویند. مانند توضیح شفاهی یک مطلب در کلاس درس که زبان، عامل اصلی در برقراری این ارتباط است. کاربرد زبان در زندگی روزمره ما همان قدر عادی و بدیهی تلقی می شود که راه رفتن، غذا خوردن یا استنشاق کردن هوا، از طریق انگیزش ارتباط گفتاری قادر خواهیم بود تا معانی را پیدا، پیگیری، آزمایش، بیان و تهییج کنیم. از آنجا که گفتار یک جریان منحصر به فرد در ارتباط سمبلیکی است که مستلزم تأثیر متقابل بین افراد می باشد، این کار امکان پذیر است. ارتباط غیرکلامی در تدریس نیز، لزوم و اهمیت خاص خود را دارد. در جریان تدریس هم معلم و هم فراگیران بایستی فعال باشند. لیکن گاهی مشاهده می شود که معلمان در سراسر جریان تدریس تنها برقرارکننده ارتباط کلامی هستند و از شرکت فعال فراگیران در فرایند یاددهی – یادگیری جلوگیری می کنند.


فلاندرز و آمیدن ارتباط کلامی در کلاس درس را به حالتهای زیر طبقه بندی کرده‌اند:
الف) برقراری ارتباط کلامی توسط معلم.
ب) برقراری ارتباط کلامی توسط شاگرد.
ج) سکوت یا سر و صدا.


- برقراری ارتباط کلامی مستقیم توسط معلم؛ در این نوع ارتباط، عمدتاً معلم برقرار کننده ارتباط بوده و زمینه اظهار نظر و بطور کلی صحبت کردن فراگیران را فراهم می سازد و شامل حالات زیر می باشد:
1. سخنرانی (برای انتقال عقاید، افکار، اطلاعات، آموزش مهارت و تغییر گرایش شاگردان استفاده می شود و فراگیر غیر فعال است).
2. امر و نهی (استفاده از امر و نهی در گفتار توسط معلم)
3. انتقال یا اعمال قدرت (توسط گفتاری که نشان دهنده تسلط مهارت و دانش معلم است و غیره )
- برقراری ارتباط کلامی غیرمستقیم توسط معلم؛
1. پذیرش احساس شاگرد (ارزش قائل شدن برای عواطف و احساسات فراگیران)
2. پذیرش عقاید (شبیه نوع اول است با این تفاوت که در اینجا عقاید و افکار جایگزین عواطف و احساسات می شود) اجازه ابراز عقیده به دانش آموز داده شود.
3. تحسین و تشویق؛ ارتباط کلامی حاصل از تحسین و تشویق مملو از کلمات و جملاتی است که موجب انبساط خاطر فراگیران شده و در نتیجه کلاس را از یکنواختی خارج می کند. نظیر: کار شما خوب است و غیره.
4. پرسش از شاگرد؛ منظور از سوالات این طبقه آن دسته از پرسشهاییی است که معلمان انتظار پاسخ آنها را دارند. مثل جدول ضرب. یعنی سؤالاتی که پاسخ آنها شامل محدودیت خاصی نمی شود و می تواند جوابهای گوناگون داشته باشد.
- برقراری ارتباط کلامی توسط شاگردان؛ در این نوع ارتباط حالاتی از جمله پاسخ به سؤالات و اظهار نظر از جانب شاگرد در برقراری ارتباط اتفاق می افتد. بی تردید اظهار نظر از جانب شاگرد نیز بایستی عمدتاً در شرایطی صورت گیرد که باز هم معلم از طرفداران برقراری ارتباط کلامی غیرمستقیم باشد.
- سکوت یا سر و صدا: سکوت به هر علتی که در کلاس حکمفرما باشد نشانه قطع ارتباط کلامی میان شاگرد و معلم است. البته سکوتی که معلم در حال استفاده از تابلو بوده و یا فراگیران در حال حل مسأله هستند حاکی از اجرای درست آموزش است. سر و صدا نیز در برخی دروس لازم است مثل هنر و کاردستی که فعالیت دانش آموزان را می طلبد ولی آشفتگی در دروس دیگر که تشخیص فرستنده فرستنده از گیرنده پیام را مشکل می سازد منطقی و مطلوب نیست. در نتیجه می توان گفت که به کارگیری طبقه بندی فلاندرز و آمیدن در تدریس کار مشکلی نیست. میزان فراوانی طبقات یاد شده بیان کننده نوع ارتباط کلامی و فعالیت کلاسی معلمان است و یکی از معیارهای قابل اعتبار سنجش میزان موفقیت هر ارتباط رو در رو است. قابل ذکر است که یکی از پیش شرط های اساسی برای فراگرد ارتباط کلاسی مؤثر، بلندی یا شدت مناسب صداست که بستگی تام به وضعیت و حالت حاکم بر فراگرد ارتباطی دارد.

[ چهارشنبه ۱۳۸٧/٧/۳ ] [ ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ ] [ محمد حیدر یعقوبی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دانشجوی دوره دکتری برنامه درسی ورودی 1391 دانشگاه خوارزمی هستم. مدرک ماستری در تعلیم و تربیه را از اولین دوره ماستری پداگوژی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در سال 1388 گرفتم و استاد پوهنتون(دانشگاه) بامیان از سال 1383 الی 1389 بودم و از سال 1390 الی میزان 1391 با دانشگاه کاتب همکاری داشتم. قصدم از ایجاد این وبلاگ جمع آوری موضوعات پداگوژیکی است که از سایتهای دیگر دریافت و در این وبلاگ منسجم گردد. هنوز به خود اجازه نوشتن در زمینه پداگوژی را نداده ام. آرزویم شادبودن انسانهاست و موفقیتشان.
صفحات دیگر
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

آمار وبلاگ

  • کاربران آنلاین :

  • بازديدها :

خدمات وبلاگ نویسان

خدمات وبلاگ نویسان جوان

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس