قالب وبلاگ
تکنالوژی تعلیمی
آنجه که من معلم باید در مورد کار و هنرم بدانم و به آن عمل کنم. 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

n.l.p برنامه ریزی عصبی _ کلامی چیست ؟

عصب با ذهن و چگونگی کارکرد آن ، کلام با روش هایی که افراد تجربیات خود را از جهان منعکس می کنند و برنامه ریزی با این واقعیت که افراد طبق برنامه ها ی فردی عمل می کنند ؛ ارتباط دارد.
ان . ال . پی  روش هایی را در اختیار فرد قرار می دهد و به او کمک می کند تا در انجام دادن کارهایش تواناتر باشد و افکار ، احساسات و اعمالش را بیشتر مهار کند ، به زندگی خوش بین باشد و بهتر بتواند به نتایج خود دست یابد.
ان . ال . پی امکانات زیادی را در اختیار فرد قرار می دهد ؛ اما این در صورتی کارساز است که فرد ماجراجو و انعطاف پذیر باشد و به آنچه که زندگی در اختیار او قرار می دهد ؛ احساس رضایت کند.
ان . ال . پی بر پایه ی عملکرد و اصولی استوار است که در زیر به بعضی از آن ها اشاره شد ه است :

 


n.l.p برنامه ریزی عصبی _ کلامی چیست ؟

عصب با ذهن و چگونگی کارکرد آن ، کلام با روش هایی که افراد تجربیات خود را از جهان منعکس می کنند و برنامه ریزی با این واقعیت که افراد طبق برنامه ها ی فردی عمل می کنند ؛ ارتباط دارد.
ان . ال . پی  روش هایی را در اختیار فرد قرار می دهد و به او کمک می کند تا در انجام دادن کارهایش تواناتر باشد و افکار ، احساسات و اعمالش را بیشتر مهار کند ، به زندگی خوش بین باشد و بهتر بتواند به نتایج خود دست یابد.
ان . ال . پی امکانات زیادی را در اختیار فرد قرار می دهد ؛ اما این در صورتی کارساز است که فرد ماجراجو و انعطاف پذیر باشد و به آنچه که زندگی در اختیار او قرار می دهد ؛ احساس رضایت کند.
ان . ال . پی بر پایه ی عملکرد و اصولی استوار است که در زیر به بعضی از آن ها اشاره شد ه است :
-    
مطلوبیت عملی ، می تواند مورد بررسی قرار گیرد و از فردی به فرد دیگر انتقال یابد .

-    عملکرد مطلوب به رشد مهارت ها و رشد حالات جسمی و ذهنی سازگار ، نیاز دارد
-  
حالات فیزیکی و ذهنی ، می تواند به عناصر متمایز و کوچک تقسیم شود و تغییر پیدا کند تا نتایج مطلوب را به دست آورد .
آنچه ان . ال . پی را از رشته های دیگر متمایز می کند ، تمرکز آن بر الگوسازی است . به طور خلاصه ، الگوسازی کسب مجموعه ای از الگوها در ان . ال . پی است ؛ الگوها نشان دهنده ی چگونگی عمل افراد به بهترین صورت می باشند و نشان می دهند انسان ها چگونه از تجربه ی افراد موفق استفاده می نمایند تا به پیشرفت نایل شوند .
ویژگی های مشخص ان . ال . پی اجرای تکنیک های خاص برای تحلیل اجزای عملکرد و چگونگی تحلیل پردازش اطلاعات و روش های به کارگیری راهبردهای پیشرفت می باشد . ان ال پی تحلیل تمام حوزه های عملکرد فردی و حرفه ای مانند : انگیزش ، یاد گیری ، تداوم سلامت ، فعالیت های ورزشی ، ارتباطات ، مذاکره ، سخنرانی در مکان های عمومی ، گروه سازی و مدیریت تغییر را در بر می گیرد .
در اصل ان . ال . پی رویکردی منظم و کلی نگر برای درک اثر بخشی فردی و سازمانی است .
تعاریف
افراد مختلف درک متفاوتی از ان . ال . پی دارند و برداشت های مختلفی را از آن به دست می آورند . بنابراین تعاریف موجود برای ان . ال . پی بی شمار و متفاوت است و به صورت ها ی زیرتعریف شده است :
-    
علم و هنر رسیدن به موفقیت و کمال 
-   
کنجکاوی بیش از حد درباره ی انسان ها و روش های شناختی که مجموعه ای از تکنیک ها را در بر می گیرد .
-      
راهنمای ذهنی 
-    
مطالعه تجربیات ذهنی 
-      
مطالعه ساختار عینی 
-     
نرم افزار مغز 
-      
علم جدید پیشرفت 
-      
مطالعه عملکرد مطلوب انسانی

-       توانایی برای بهبود در بیشتر مواقع
-    
راهنمایی برای استفاده منظم از خلاقیت 
-      
تجربه ی هیجانی موفق
استفاده از الگوها در << ان . ال . پی >>
الگوهای موجود در پیشرفت شامل اهداف ، رفتار، افکار ، باورها ، احساسات و معنویات است ( گوردن ، داویز ، دیلتز ) اگر هر عنصر را یک به یک در نظر بگیریم می توان دید چگونه ان . ال .پی افراد را قادر می سازد تا به بررسی و بهبود عملکردشان بپردازند.
اهداف
  
اهداف را طوری تعیین کنید که قادر به رسیدن آن در کوتاه مدت باشید .
رفتار
  
یاری رساندن به دیگران _ همنوایی با دیگران _ بکارگیری الگوهای زبانی متناسب با شخصیت افراد .استفاده از زبان برای برقراری ارتباط و تاثیر .
 
این جا کیفیت های متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر است :
تشخیص شخصیت و الگوهای انگیزشی افراد با استفاده از الگو های زبانی آنان.
-  
تشخیص این که دیگران به چه حواسی وابسته اند ، از طریق گوش دادن ، به کلماتی که آنان به کار می برند.
-  
توانایی کلی گویی یا جزئی گویی در جای مناسب ، برای کسب نتایج خاص 
-  
استفاده غیرمستقیم از زبان برای تشخیص و تاثیر .
-  
احترام به کلمات و عبارت های دیگران ، چرا که کلمات ، بیانگر تجربه آن ها از واقعیت است.
تفکر
 
شامل قدرت تولید و قدرت ادراک است.
عناصر تفکر شامل دیدن ( دیداری ) شنیدن ( تصور صداها یاداشتن گفت و گوهای درونی ) ، تجربه احساسات ( عاطفی یا بساوشی ) و حس کردن بوها یا مزه ها است . در هریک از این حوزه ها ، ان . ال . پی کمک می کند تا این افراد متوجه افکارشان باشند و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهند .
 
برای مثال ممکن است از کسی بخواهید درباره گلی فکر کند ابتدا او می تواند ، تصور کند که گل چگونه است ؛ سپس او بوی آن را در نظر می آورد. آنگاه احساس خود درباره ی گل را به ذهن آورد و در آخر مزه آن را تصور کند . بعضی گل ها خوراکی هستند . تا این جا تجربه فرد از گل تقلید از واقعیت بوده است .
شما از فردی بخواهید که گل واقعی را تصور کند آن گونه که قابل ادراک است ؛ تجربه ی ذهنی خود را تغییر دهد تا چیز کاملا جدیدی را در تصور خود ایجاد کند . برای مثال شما ممکن است از او بخواهید که گلی را با رنگ ، اندازه و بوی متفاوت و غیره تصور کند . توانایی ذهن برای انجام دادن این تغییرات ، اساس یادگیری و نوآوری است و اگر شما تجربه کافی نداشته باشید ممکن است با تغییرات به وجود آمده حاصل از تغییرات ذهنی شگفت زده شوید .
توانایی تغییر حواس در ان . ال .پی افراد را قادر می سازد تا تجربیات کم و بیش خوشایندی را در خود ایجاد کنند و اگر از ایجاد تجربه ای ناخوشایند در ان . ال .پی شگفت زده هستند ؛ به چگونگی آموزش افراد برای دور نگه داشتن دستان خود از آتش ، یا به چگونگی مطمئن ساختن افراد برای دوری کردن از رانندگی بعد از مصرف مشروبات الکلی فکر کنند.


احساسات
  
روش دیگری که در ان . ال .پی با عواطف پیوند دارد از طریق ارتباط آن با رفتار است . از آنجا که ارتباط نزدیکی بین بدن و ذهن وجود دارد ؛ ایجاد تغییرات ذهنی با تغییر موقعیت بدن ، یک نمونه از این نوع ارتباط است .
 
اغلب مردم از روی عادت موقعیت های مختلفی در ارتباط با حالت های عاطفی متفاوت دارند ، برای مثال وقتی که آن ها پر انرژی هستند ، فضای بیشتر و هنگام نگرانی ، فضای کمی را اشغال می کنند . با تغییر موقعیت بدن ، امکان تغییر افکار و احساسات وجود دارد .

باورها / ارزش ها / فرض ها
 
یکی از نقاط قوت ان . ال . پی توانایی آن برای تحت تاثیر قراردادن تغییر سطوح اساسی است . اگر چه آموزش مهارت های جدید؛ تغییراتی را به وجود می آورد ، ولی این باورها ، ارزش ها و فرض هایی هستند که اساس هر فرد را تشکیل می دهند.
نشان دادن یک گوجه فرنگی سبز به فردی که باور می کند گوجه فرنگی ها همیشه قرمز هستند و یا تشویق فردی از اقلیتی برای درخواست شغلی که باور نمی کرد ، به آن شغل دست یابد ؛ از جمله این موارد است .


معنویت
«
ان . ال . پی» راه های کاوش ماورای تجربه های زندگی روزمره را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . بعد معنوی مفهومی نسبتا متفاوت از مفاهیم دیگر مثل : افکار ، احساسات ، رفتار و باورهاست که مورد بحث قرار می گیرد ؛ بنابراین انتقال این مفاهیم به دلیل این که مردم فهم یکسانی از آن ها دارند آسان تر است .
 
برای مثال در بحث سنجش میزان توجه یا عدم توجه دانش آموز کارنسبتا آسانی است . با این وجود با معنویت ، تجربه هر فردی درونی و منحصر به فرد است و کلمات برای بیان آن محدود است .

برای مثال دو فرد ممکن است از منطقه ای در خارج از شهر دیدن کنند و ازمناظر ، صداهای حیوانات تابش آفتاب واز بوهای خوش آنجا لذت ببرند یکی از آن ها ممکن است ، به سادگی روز خوبی  را در بیرون از منزل تجربه کند ، ولی برای شخص دیگر بیرون بودن از خانه به منزله آگاهی از چیزی ماورای تجربه او باشد . شاید دیدن آن منطقه احساس دست یافتن به چیزی ، احساس یکپارچگی ، احساس قدرت یا کیفیتی باشد که حواس او را اشباع می کند . اگر چه شخص دوم کاملا از این تجربه فردی آگاه باشد توضیح آن در زبان روزمره برای او دشوار است . برخلاف چنین محدودیت هایی بسیاری از افرادی که با ان . ال .پی کار می کنند . به افراد دیگر کمک می کنند تا حس و آگاهی معنوی خود را توسعه بخشند.
مشخصه های ان . ال. پی 
 -
ان . ال . پی یک رویکرد کلی نگر است .
 -
ان . ال . پی با جزئیات سروکار دارد .
ان . ال . پی بر اساس توانایی و الگوسازی نقشی است .
 -
ان . ال . پی بر پردازش ذهنی تمرکز دارد .
ان . ال . پی طرح های زبانی خاص را به کار می برد .
 -
ان . ال . پی هم با ذهن هشیار و هم با ذهن ناهشیار کار می کند .
ان . ال . پی در فرایندها و نتایج سرعت عمل دارد.
ان . ال . پی رویکردی خنثی است .
 -  
ان . ال . پی در رفتار خود به افراد احترام می گذارد .

پیش فرض ها
 
تجربه برای خود ساختاری دارد .
ذهن و جسم هر دو به یک سیستم وابسته هستند .
افراد کارهای خود را تمام و کمال انجام می دهند .
اگر انجام کاری برای کسی ممکن است ، هر فرد دیگری قادر به انجام آن کار می باشد.
هر فردی از تمامی منابع مورد نیاز برخوردار است .
شکست اصلا معنایی ندارد ، هر چه هست بازخورد است .
اگر آن چه را انجام می دهید ؛ موثر نیست کار دیگری انجام دهید .
بعضی اوقات شما آنچه را که بهترین است ، به نحو احسن انجام می دهید .
در پشت همه رفتارها یک مقصد اصلاحی وجود دارد.
معنای یک ارتباط پاسخی است که دریافت می کنید
ادراک افراد دریافت کننده ، موثر بودن یک تعامل را مشخص می کند ؛ نه قصد فرد شروع کننده آن تعامل .

 

ارتباطات
  
با توجه به سرعت بالای « ان . ال .پی » چگونه می توان از آن استفاده بهینه کرد؟
اگر شما عادت به انجام دادن کارها در مدت زمان طولانی داشته باشید ، سرعت عمل کاری ممکن است مورد ظن و گمان شما باشد . برای نمونه شما ممکن است که بگویید ، به سالیان سال مطالعه نیاز هست تا بتوان تفاوت های بین گیاهان وحشی را یاد گرفت ، اما برخورد با خارهای یک گیاهان وحشی می تواند ، به خوبی ظاهر و بوی آن را در ذهن شما تداعی کند و برای همیشه در ذهنتان بماند .
 
به این دلیل که رویکردهای معمول روان شناسی به طور سنتی وقت گیر بوده اند باور کردن سرعت عمل ان . ال . پی می تواند مشکل ساز باشد . با این حال سرعت عمل ان . ال . پی در کسب نتایج به اثبات می رسد.

چارچوب ها ، الگوها ؛ تکنیکها
دیاگرام تجربی :
در اصل این دیاگرام دو نوع کاربرد دارد : تغییر فردی و الگوسازی و بهبود عملکرد . این دیاگرام پیج عنصر را که بر عملکرد تاثیر دارند ، ارایه می دهد :
-     
نتایج 
-      
رفتار 
-      
راهبرد های ذهنی 
-      
عواطف 
-     
باورها
یک سخن مورد قبول در  ان . ال .پی این است که اگر شما همیشه آن چیزی را انجام دهید که قبلا انجام می دادید ، به همان خواسته قبلی خود می رسید .

سطوح عصبی _ زبانی ( سطوح منطقی )
این چاچوب ( که رابرت دیلتز آن را توسعه داد ) ، به تفکر درباره یادگیری وتغییر و رشد فردی  کمک می کند و دارای شش سطح اساسی است که در آن فرد می تواند ، عمل کند .
این شش سطح ، به ترتیب اهمیت عبارتند از :
-      
محیط ( کی و کجا چیزها اتفاق می افتد ؟ فرصت ها و محدودیت ها )
-      
رفتار ( آنچه که فرد انجام می دهد . عمل ها و عکس العمل ها )
-      
توانایی ها ( چگونه فرد کارها را انجام می دهد و آن فرد چگونه انگیزش پیدا می کند ؟ )

-      هویت ( تفکر فرد درباره ی خود ، معنایی از خود و ماموریت فردی )
-      
معنویات ( فرد برای چه چیزی اعمالی را انجام می دهد ، به خاطر خانواده ، جامعه و یا به خاطر آن چه که فراسوی فرد است )
این سطوح اساسی در سلسله مراتبی قرار می گیرند که در آن معنویت در بالاترین سطح و محیط در پایین ترین سطح قرار دارد و هر سطح نسبت به دیگر سطوح نورولوژی بیشتری را شامل می شود . این سطوح بعضی اوقات ، به عنوان دایره هایی در درون دایره های دیگر نشان داده می شوند ، اما در اغلب موارد ، به عنوان مثلث هایی در نظر گرفته می شوند که در آن 5 سطح اول اساس مثلث را تشکیل داده و سطوح بالاتر ؛ به عنوان یک مثلث واژگون در درون مثلث اول در نظر گرفته می شوند.
این چارچوب را می توان در روش های مختلفی به کاربرد ، یک روش مهار ، تناسب و هم خوانی بین سطح است . به عنوان مثال ، برای یک فرد ممکن است که به موقع سرقرار حاضر شدن مهم باشد ؛ اما در عمل اغلب دیر کند. بنابراین این باور ( اهمیت حضور به موقع در ملاقاتها ) با رفتار ( دیرکردن ) در تضاد است .
 
این چارچوب به افراد کمک می کند ، تا دریابند که بین تفکر و عملکرد آن ها و ارزش و هویتشان هماهنگی وجود دارد ، یا خیر ، تضاد بین این سطوح به استرس ، سوء تفاهم ها و عملکرد ضعیف منجر می شود .
این چارچوب برای سازمان ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد .
 
اگر شرکتی از یک مشاور دعوت کند تا مطالبی را درباره توجه به مشتری ها ارائه دهد ، سئوالات مرتبط به سطوح نورولوژی ، به شناسایی ناهماهنگی های موجود در شرکت کمک می کند .
ناهماهنگی هایی مانند : نامرتب بودن کارگاه یا عدم توجه کارکنان به دیدگاههای مشتریان . این ناهماهنگی ها می تواند ؛ با باور آن سازمان که توجه به مشتری است ، در تضاد باشد .
 
همچنین در بعضی اوقات افکارهای کارکنان درباره توجه به مشتری با افکار سازمان مطابقت ندارد و به انتقال پیام های نامشخص ، به ملاقات کنندگان و با مشتریان منتهی می شود .


خطوط زمانی :
خطوط زمانی یک چارچوب مفهومی است که با چگونگی ادراک فرد از زمان سروکار دارد و نشان می دهد که افراد اطلاعات را بر اساس زمان به روشهای مختلف ذخیره می کنند .یونانیان باستان با مفهوم خطوط زمان آشنا بودند و آن رادر افکار و نوشته های خود در طول قرن ها منعکس کرده اند .
نظریه ی خطوط زمانی ؛ یعنی این که افراد زمان را به روش های گوناگونی واکنش نشان می دهند . یک مثال ساده نشان می دهد که زمان اغلب وقتی که غیر قابل کنترل ، به نظر می رسد آهسته می گذرد ( برای مثال : منتظر شدن در یک ترافیک سنگین ) و درطول لحظه های لذت بخش ، به سرعت می گذرد . پس زمان یک مفهوم ثابت نیست ، بلکه مفهومی است که بر طبق درک ما از آن تغییر می کند .
 
ان . ال . پی مفهوم زمان را بیشتر مورد توجه قرار می دهد و ما را قادر می سازد تا خود را در زمان ها و مکان ها ی مختلف تصور کنیم .
برای روشن شدن مطلب ، مفهوم حرکت زمان را در نظر می گیریم . بدین گونه که خطی در کف اتاق تصور کنیم که یک سر آن زمان گذشته و سردیگر آن زمان آینده را نشان دهد ، زمان حال بین این دوتاست .
این امکان وجود دارد که ما روی خط در نقطه ای بایستیم که زمان حال را نشان بدهد و به آینده نگاه  کنیم وتصور کنیم که آینده چگونه می تواند باشد . مثلا تصور می کنیم که فعالیت خاصی را انجام می دهیم . همچنین  می توانیم گذشته را به همان ترتیب تصور کنیم و رفتار خود در گذشته را به خاطر بیاوریم . چنین تصوراتی به فردکمک می کند تا احساسات خود را درباره ی حوادث خاص تصور کند .
باز ممکن است که فرد به طور فیزیکی در چنین خطی حرکت کند ، مثل این که گذشته را مرور می کند ، یا به آینده حرکت می کند . بدین ترتیب دسترسی مجدد به احساساتی که با حوادث خاص در ارتباط است، نسبتا آسان می شود . وقتی که فرد این تصورات را به وجود می آورد ، امکان ارزشیابی از یک دیدگاه دیگری را که به ظاهر وجود دارد می بینید و می تواند از پاسخها ی خود مطلع شده ، تغییرات مناسب را به وجود آورد . مفهوم خطوط زمانی ، که در حقیقت یک روش استعاری است . روشی عالی را در کار با موضوعات و کسب دیدگاه ها و رشد بیشتر فردی فراهم می کند .
نظریه ی هماهنگ سازی حوزه ای :

یاری از متخصصان درباره ی تبدیل رشته ان . ال .پی به یک چارچوب و هماهنگ سازی آن اندیشیده اند . رابرت دیلتز چارچوبی را ارائه می دهد وعقیده دارد که همزمان با پیشرفت ؛ ان . ال . پی از شکل منظم فاصله گرفت و به رویکردهای مرحله به مرحله خطی نزدیک شد . اگر چه این مساله به انتقال سریع تکنیک ها و مهارت ها انجامید ، از سویی به از دست رفتن تصویر بزرگ تر منتهی شد .
بنابراین بسیاری از دانشجویان ان .ال .پی تلاش می کنند ، تا دریابند که چگونه ابزار و تکنیک هایی که آموخته اند ؛ با یکدیگر تناسب پیدا می کنند . در جهت حل این مشکل ، دیلتز چارچوبی را برای فهم عملکرد انسانی ارائه داد. این چارچوب دارای سه عنصر است :
·      
سطوح عملکرد ( سطوح منطقی )
·      
زمان
·      
دیدگاه ( موقعیت ادراکی )

(ان . ال . پی ) جدید
ان . ال . پی جدید یک روش کل نگر در دستیابی به پتانسیل انسانی است . کتاب " همسفر با لاک پشت ها " اثر جان گریندرو دلوزیر بعضی از ایده های موجود در ان . ال . پی جدید را بیان می کند . ان . ال . پی جدید نتیجه ی کار و حاصل تجربه کارلوس کاستاندا و گری گوری باتسون ، در رابطه با سرخ پوستان آمریکا و طبل زنی ، پایکوبی و آواز خوانی آفریقایی ها و نتیجه مطالعات آن ها در زمینه ی انسان شناسی و داستان گویی می باشد . بعضی از رویکردهای آن شامل خواب دیدن های فعال ، رشد علوم شهودی و انجام تمرینات ، به منظور هماهنگ سازی فعالیت های مغزی است .

الگوی TOTE :
جرج میلر، یوجین گالانتر و کارل پریبرام الگوی TOTE  را توسعه دادند و در کتاب خودشان به نام " طرح ها و ساختارهای رفتاری " چارچوب آن را مشخص کردند . از این الگو می توان در حل مساله ، خلاقیت و رشد کمک گرفت . این الگو با مکانیزم های دفاعی کار می کند و این ایده را ارائه می دهد که اگر ما یک نتیجه مطلوب را به دست نمی آوریم به اقدامات بیشتری برای موفقیت نیاز داریم . الگوی TOTE  شامل سه عنصر زیر است :
·       T =
آزمون
·       O =
عملیات


·       ·       ·       ·       ·       ·       E  =
خروج
اگر ما استارت زدن یک ماشین را در نظر بگیریم ، به روشن کردن موتور قبل از حرکت ماشین نیاز می باشد . آزمون این است که آیا موتور روشن است ؟ اگر روشن نیست ، نیاز به انجام کاری هست . عملیات با چرخش کلید موتور روشن می شود . در این صورت ازمون را می توان دوباره تکرار کرد . آیا موتور روشن است ؟ جواب این دفعه مثبت است ، بنابراین فرد از آزمون خارج می شود .
این فرایند هدف یا نتیجه را در نظر دارد و یک سری روش های دست یابی به آن هدف ها را دنبال  می کند ، با به کارگیری رویکردهای مختلف می توان به هدف دست یافت . یک فرایند معمولی با به کارگیری الگوی TOTE  در روابطه  درون فردی ، به قرار زیر باشد :
o    
آیا فروشنده به من کمک کرده است ؟ ( آزمون )
o    
در عوض من چه کاری می توانم انجام دهم ؟ درباره تبسم کردن چطور ؟ ( عمل کردن )
o    
ایا فروشنده این بار کمکی می کند ، یا نه ؟ ( آزمون مجدد)
o    
بلی ( خیلی خوب _ خروج)
الگویTOTE  به افراد کمک می کند تا آنچه را که انجام می دهند ، مورد ارزیابی قرار دهند و به منظور به دست آوردن نتایج خوب انعطاف پذیر باشند . دیاگرام زیر این فرایند را در عمل نشان میدهد.

الگوی ROLE   :
الگوی ROLE  که رابرت دیلتز آن را گسترش داد ، به تشخیص تفکر افراد و در نتیجه رفتار آن ها کمک می کند و چهار عنصر زیر را در بر می گیرد :
R .
سیستم های بازنمایی ( افراد کدام یک از حواس بینایی ، شنوایی ، چشایی ، بویایی و لامسه را دریک مرحله خاصی از تفکرشان بیشتر به کار می برند)
O  .
جهت گیری ( فرد جهت گیری درونی _ به طرف حافظه یا خیال ، یا بیرونی _به طرف دنیای خارج دارد ؟ )
L .
ارتباط ( چگونه یک مرحله از راهبرد با مراحل بعدی در یک زنجیره ارتباط پیدا می کند _ آیا مراحل مختلف هم پوشی دارند ، یا به صورت مرحله به مرحله و به ترتیب می باشد ؟ )
  E .
اثر ( اثر ، نتیجه یا هدف یک مرحله در راهبرد چیست ؟ برای مثال دسترسی به اطلاعات ، سازماندهی ، ارزیابی یا قضاوت درباره ی اطلاعات )

   با در نظر گرفتن این عناصر این امکان وجود دارد که نقشه ی تجربه فکری فرد را طرح کرد و اثر بخشی را بهبود بخشید .
الگوی Score :
این الگو که حاصل کار دیلتز و اپستاین است با حل است با حل مشکلات دریک روش خلاق سرو کار دارد و دخالت پنج عنصر در این فرایند را پیشنهاد می کند که عبارتند از :
S  
علائم ( نمایه ها ) : مشخص ترین و هوشیارترین جنبه های یک مشکل و تداوم نسبی برای مدت زمانی
C
علت ها ( عناصر اساسی مسئول ایجاد و ابقای علایم )  که تمایل دارند در مقایسه با علایم کمتر آشکار باشند .
O
نتایج ( حالت ها یا اهداف مطلوب که جای علایم را می گیرند)
R
منابع ( عناصر مسئول انتقال علایم و ایجاد و ابقای نتایج ، یا تاثیرات )
E
اثرات ( پاسخ ها یا نتایج کسب یک هدف ، که ممکن است در چگونگی تاثیر آنها بر انگیزش مثبت یا منفی باشد )

این پنج عنصر با یکدیگر ارتباط درونی داشته و می توانند مورد سنجش قرار گیرند و در روش ها ی مختلفی برای دستیابی به راه حل ها به کاربرده شوند.

[ پنجشنبه ۱۳۸٧/۸/۱٦ ] [ ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ] [ محمد حیدر یعقوبی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دانشجوی دوره دکتری برنامه درسی ورودی 1391 دانشگاه خوارزمی هستم. مدرک ماستری در تعلیم و تربیه را از اولین دوره ماستری پداگوژی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در سال 1388 گرفتم و استاد پوهنتون(دانشگاه) بامیان از سال 1383 الی 1389 بودم و از سال 1390 الی میزان 1391 با دانشگاه کاتب همکاری داشتم. قصدم از ایجاد این وبلاگ جمع آوری موضوعات پداگوژیکی است که از سایتهای دیگر دریافت و در این وبلاگ منسجم گردد. هنوز به خود اجازه نوشتن در زمینه پداگوژی را نداده ام. آرزویم شادبودن انسانهاست و موفقیتشان.
صفحات دیگر
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

آمار وبلاگ

  • کاربران آنلاین :

  • بازديدها :

خدمات وبلاگ نویسان

خدمات وبلاگ نویسان جوان

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس