قالب وبلاگ
تکنالوژی تعلیمی
آنجه که من معلم باید در مورد کار و هنرم بدانم و به آن عمل کنم. 
نويسندگان
پيوندهای روزانه

ان ال پی چیست ؟

هر کاری در دنیای ما از یک برنامه ریزی شروع شده است وتمامی کارهای روزمره بر طبق یک برنامه ریزی می باشد همچنین رفتارهای انسان نیز بر اساس برنامه ریزی می باشد که بر اساس تجربه ها و یادگیریها از زمان شکل گرفتن او در رحم مادر بوجود می آید که بسیاری از آنها کنترل شده و یک سری کنترل شده نمی باشد اعمال کنترل شده ما را ضمیرآگاه ما فرمانده ای می کند و قسمت دوم را ضمیرناخودآگاه برای ما برنامه ریزی نموده و انجام می دهد. این ضمیر قسمتی از مغز بوده که بر طبق بعضی از نظریه ها محل آن در افراد راست دست در قسمت چپ مغز و در چپ دست ها به عکس می باشد.



ان ال پی چیست ؟

هر کاری در دنیای ما از یک برنامه ریزی شروع شده است وتمامی کارهای روزمره بر طبق یک برنامه ریزی می باشد همچنین رفتارهای انسان نیز بر اساس برنامه ریزی می باشد که بر اساس تجربه ها و یادگیریها از زمان شکل گرفتن او در رحم مادر بوجود می آید که بسیاری از آنها کنترل شده و یک سری کنترل شده نمی باشد اعمال کنترل شده ما را ضمیرآگاه ما فرمانده ای می کند و قسمت دوم را ضمیرناخودآگاه برای ما برنامه ریزی نموده و انجام می دهد. این ضمیر قسمتی از مغز بوده که بر طبق بعضی از نظریه ها محل آن در افراد راست دست در قسمت چپ مغز و در چپ دست ها به عکس می باشد.


این ضمیر در تمامی حالات در حال برنامه ریزی برای ما بوده بطوریکه در پشت هر برنامه هدفی نهفته است و مقصود از آن حمایت از ما می باشد، این برنامه ریزی در سه مرحله انجام می شود:

1- تجربه های شخصی 2- بررسی و تحلیل 3- اطلاعات جدید دریافت شده

یعنی ما در دوران کودکی و نوجوانی تحت تربیت خانواده و محیط اطلاعاتی را کسب نموده که در کنار این اطلاعات تجربه هایی را هم به دست آورده ایم و همانند یک کامپیوتر که اطلاعات ورودی را پردازش و نتیجه را گزارش می نماید، ضمیرناخودآگاه ما نیز طبق اطلاعات دریافتی و تجربه های عملی شروع به بررسی و تحلیل این اطلاعات به منظور ایجاد یک رفتار مثبت در شخص را می نماید، و تا رسیدن اطلاعات جدید همان رفتارهای قبلی را برای شخص برنامه ریزی و تدوین می نماید. به عنوان مثال : تجربه سیگار کشیدن شاید در سنین پایین برای اشخاص برنامه ریزی شده باشد وهدف از سیگار کشیدن با توجه به نوع اطلاعات دریافتی برای شخص برنامه ریزی می شود اگراولین تجربه برای شخص دیدن یک فرد ثروتمند و با شخصیت است که مشغول به سیگار کشیدن می باشد، ضمیر سیگار کشیدن را مظهر شخصیت و ثروت برای شخص برنامه ریزی نموده و او را به سوی سیگار راهنمایی می نماید، در صورتی که این تجربه میتواند به عکس نیز صورت پذیرد و اولین تجربه مواجه شدن با سیگار برخورد با انسانهای معتاد که هیچکس برای آنها احترامی قائل نمی باشد، بوده و ضمیر سیگار کشیدن را مصادف با بی احترامی از سوی انسانهای دیگر می شناسد وشخص هیچگاه به سوی سیگار کشیده نخواهد شد .

در مرحله سوم که به عنوان یک مرحله درمانی نیز مطرح می شود شخص با دریافت اطلاعات جدید برنامه ریزیهای جدیدی را نیز توسط ضمیرناخودآگاه خود انجام خواهد داد .

برنامه ریزیهای انجام شده برای ما از همان دوران رحم آغاز شده و تا پایان عمر ادامه می یابد. فقر و ثروت، کارمند و مدیر، حتی بعضی از بیماریها و سلامتی هم در اثر برنامه ریزی های درست و غلطی می باشند که در طول زندگی برای ما صورت گرفته است و برای تغییر در زندگی نیازمند تغییر در برنامه ریزی ها می باشیم واین امر با رجوع به ضمیرناخودآگاه صورت می پذیرد و ان ال پی در واقع علم برنامه ریزی ضمیرنا خودآگاه را در اختیار ما قرار میدهد .

 ان ال پی از نظر معنا برنامه ریزی عصبی بیانی نام دارد که به زبان انگلیسی :
   "
Neuro linguistic programming"   می باشد.

دوره ان ال پی آکادمیک و استاندارد


 
تاریخچه ان ال پی

تاریخچه ان ال پی

 این علم در سالهای 1970 پایه گذاری شد در این سال ها دو فرد به نامهای ژان گریندر و ریچارد بندلر که یکی متخصص کامپیوتر و دیگری متخصص در ادبیات بود ولی هردو نفر علاقه مند به علوم روانشناسی بودندآنها از طریق تحقیق در علم ژستالتراپی و همچنین تحقیق در مورد اینکه چرا یک عده کاری را انجام می دهند و موفق می شوند، در حالی که عده ای دیگر همان کار را انجام داده ولی موفق نمی گردند، کار خود را شروع کردند این افراد به خصوص در مورد زندگی میلتون اریکسون تحقیقات عمیقی را انجام دادند و تمامی کارهای او را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که علت موفقیت افراد موفق انجام یک سری رفتارهای ریزی است که آنها انجام می دهند . به همین صورت گریندر و باندلر از نتایج بدست آمده و تحقیقات گسترده خود علمی را که امروزه به عنوان ان ال پی معرفی شده را بنیانگذاری نمودند .
 

 

 ان ال پی در چند شاخه فعالیت می نماید

1- ارتباطات (ارتباط فرد با خود و ارتباط فرد با دیگران)
2- رفتار درمانی
3- اهداف(هدف سازی وراههای رسیدن به هدف)
4- مدیریت و فروش
5- ورزش

دوره ان ال پی آکادمیک و استاندارد

دوره ان ال پی آکادمیک و استاندارد به ترتیب زیر می باشد:

  • تکنسین = Level1
  • اناگرام = Level2
  • هیپنوتیزم اریکسونی عملی = Level3
  • مهندسی ان ال پی = Level4
  • هیپنوتیزم اریکسونی ماستر= Level5
  • ان ال پی ماستر = Level6

 

اناگرام هنر خود شناسی قرن

کیستم من:

سوالی بس کهن و پیوسته بدون پاسخ همه ما بگونه ای دچار این نگرانی می باشیم که چرا در چهارچوب چنین یا چنان رفتار دلپسند یا ناخوشایند قرار گرفته ایم ، و گاه ناخواسته اشتباهاتی را تکرار می کنیم و بالعکس در شرایطی ناشناخته بازدهی بسیار مثبتی را دارا هستیم . همه این مسائل چیزی نیست جز نوع شخصیت که به وسیله اناگرام قابل شناخت و بررسی می باشد . همه انساها خوبند ، همه انسانها استعدادی خاص را دارا هستند و همه انسانها ضعفهایی دارند و با شناختن این کیفیتهاست که می توانیم بیشترین بازدهی را از استعدادهایمان و کمترین ضرر را از ضعفهایمان ببریم .

 

 اناگرام همه این شناختها را آموزش می دهد تا بتوانیم پله های موفقیت را با سرعتی غیرقابل تصور طی کنیم . با آموختن اناگرام میتوان یک شخصیت پراکنده را سامان داد و سپس او را به قله آرامش صعود داد . با عبور از شخصیتمان بوسیله اناگرام می توانیم انرژی های مثبت را آزاد کنیم و یک ارتباط موثر و پر برکت را با مخاطبمان بوجود آوریم

 
اناگرام در ایران

 
اناگرام مدیریت شخصیت شناسی موفق در مدیریت


اناگرام در ازدواج

اناگرام مدیریت شخصیت شناسی موفق در مدیریت

شخصیت شناسی موفق در مدیریت یعنی جایگزینی صحیح مهره های یک شرکت یا مجموعه و همچنین راه گشایی می باشد که ما در جهت شناسایی جایگاه شغلی خود هدایت می کند .

 

 اگر به بازی شطرنج بنگریم بی شک به اهمیت نقش و جایگاه مهره هاپی خواهیم برد و چه آسان به این نکته خواهیم رسید که اگر جا به جایی در مهره ها انجام شود :

به عنوان مثال : اگر شاه را به جای اسب بگذاریم یا سرباز را در ردیف پشت مهره های اصلی و یا ... چگونه ریتم بازی به هم می خورد و کلاً استراتژی بازی و کیفیت آن به هم می خورد .

در جامعه نیز چنین است اگر آنچه را که " شایسته سالاری" می نامند اجر نشود بی تردید به موانع مختلفی در جهت پیشرفت و کیفیت کار بر خورد خواهیم کرد .

 از طرفی اگر خود ما به نوعی از ظرفیتها، کیفیتها، استعدادها و ضعفهایمان آگاه شویم به صورت موثری می توانیم به رشته ها و حرفه هایی که در آن امکان پیشرفت و موفق بودن داریم بپردازیم چون در آن صورت است که با حداقل ضعف و حداکثر نیرو جلو می رویم .

 اناگرام در مدیریت تمامی این اطلاعات مفید را در اختیارمان می گذارد تا بتوانیم با چشمانی باز و روحی بازتر در جهت اهدافمان قدم بگذاریم . در جهان کنونی بسیاری از موسسه های دولتی و غیر دولتی خارجی و بسیاری از متخصصین خارجی با استفاده از این علم در جهت بهبود بخشیدن تولیدات و خدمات خود کوشا می باشند .

 اناگرام در ازدواج

 اناگرام یا شخصیت شناسی موفق به ما یاد می دهد دارای چه نوع خصوصیات هستیم و اینکه همسر ما چه خصوصیاتی دارد. در این هنر در می یابیم که چگونه و چه نوع طرز برخوردی با همسرمان داشته باشیم؟ چه نوع کلماتی او را به شوق وا می دارد؟ چه نوع کلمات و رفتاری به او امنیت می بخشد؟ و چگونه وفاداری او را تقویت کنیم؟ و چگونه از بگو مگو دوری کنیم؟

در اناگرام زوجین می آموزیم چگونه یک بحران در خانواده یا درون یک زوج به وجود می آید و به چه صورت می توان از آن بحران عبور کرد . ما فکر می کنیم که یاد گیری اناگرام ازدواج برای تمام جوانان که قصد ازدواج دارند و تمامی متأهلین بسیار مفید می باشد چون به این گونه است که می توانند ازدواجی موفق و پیوندی مستحکم را پایه گذاری نمایند .

همه ما می دانیم که در زندگی اختلاف سلیقه و نظر روز به روز بیشتر می شود . زیرا تنوع در زندگی هر روز در حال افزایش است وهمه ما نیازمندیم تا برای یک رابطه شیرین، مثبت و موفق به دستاویزی عقلانی و علمی چنگ بیاندازیم و زندگی خود و همسر خود را بر پایه هایی بس قوی استوار سازیم. ازدواج از مهمترین و حساس ترین پدیده های جهان هستی است و تداوم بخش تولید نسل انسان بر زمین که بایستی با ظریفترین و موثرترین روابط حفظ شود و اناگرام در این راه یک راهنمای کامل می باشد.

              توسط بنیانگذار اناگرام در ایران دکتر کوروش معدلی              

هیپنوتیزم اریکسونی

سالهاست هیپنوتیزم به معنای خواب مصنوعی، به عنوان یکی ازرشته های رفتار درمانی و کلاً" بریف درمانی" شناخته شده است .

به وسیله هیپنوتیزم می توان تغییرات زیربنایی در شخص به وجود آورد. در واقع عملکرد هیپنوتیزم بصورتی است که با قرار دادن سوژه (شخص هیپنوتیزم شونده) در یک حالت نیمه خواب او را به ترانس می بریم و در این حالات با ضمیرناخودآگاه وی ارتباط برقرار می کنیم و به وسیله تلقینهای پی در پی تغییرات مورد نظر را در رفتار شخص به وجود می آوریم .

متاسفانه با وارد شدن افراد غیر متخصص به این رشته و تبدیل آن به یک عمل نمایشی موزیکال یا سیرک، از اعتبار هیپنوتیزم بصورتی جدی در مجامع علمی کاسته شد. به طوری که دیگر به هیپنوتیزم فقط به عنوان یک وسیله نمایشی توجه شد. همچنین اجرای هیپنوتیزم از طریق افراد ناشی که صرفاً با خواندن چند کتاب و بدون هیچگونه آموزش علمی وعملی خود را "هیپنوتیزور" می نامیدند، باعث شد تا اعتماد که اولین شرط یک مشاوره موثر هیپنوتیزمی است از سوژه سلب شود. بی اعتمادی مردم به جدیت این رشته، استفاده نابجای آن در نمایشات و موج تبلیغات منفی از طرف رسانه ها با وحشت انداختن در دل مردم و بیان قدرت هیپنوتیزم باعث شد که از اعتبار این رشته در اروپا و آمریکا کاسته شود.

تا اینکه "میلتون اریکسون" یک نابغه در علم روانشناسی به اهمیت ارتباط با ضمیرناخودآگاه در ساختار و پردازش رفتار پی برد و خلاقیتی بس شگفت از خود بنیان گذاشت. این تحول هیپنوتیزمی در زمینه رفتار معکوس یا تربیت معکوس راهی بود برای قرار دادن شخص در حالت ترانس یا هیپنوتیزم یا خلسه بی آنکه سوژه را به خواب برند، بلی او موفق شد بدون خواب کردن سوژه به طور کلاسیک ارتباط با ضمیرناخودآگاه وی برقرار سازد. در هیپنوتیزم اریکسونی سوژه به ناگاه به یک نوع بیداری ذهن یا روشن بینی دست می یابد و مهر ابطال بر رفتار نامطلوب گذشته می زند و رفتاری دلخواه را جایگزین می کند.

 

سخن در مورد میلتون اریکسون نیازمند ساعتها وقت است ومبحث هیپنوتیزم اریکسونی چنان شیرین است که به ناگاه فناوری فکر انسان به مانند افسانه ای در می آید که رنگ حقیقت به خود گرفته است.

هیپنوتیزم اریکسونی در مدت زمانی کم، چنان بزرگ در ذهن متخصصان و علاقه مندان به رشته های روان درمانی چه در مرتبه سوژه و چه در مرتبه عامل جای گرفت که امروزه این علم جایگاهی بسیار والا را کسب کرده است.

روش اریکسون چنان موثر است که به " ریچارد بندلر" و " جان گریندر" این فرصت را داد تا با استفاده از اصول هیپنوتیزم اریکسونی توانستند علم "ان ال پی" را در جهان بنیان بگذارند.

کار کردن با هیپنوتیزم اریکسونی به مانند بازی با " مکعب روبیک " است که بوسیله عامل وسوژه انجام می شود و این دو با اتفاق قسمتهای مختلف مکعب را می چرخانند تا با کنشها و واکنشهای خود به اتفاق شکل مرتب شده آن مکعب را ترتیب دهند.

 از آنجا که موتور رفتاری همه ما ضمیرناخودآگاه است پس از دریافت اطلاعات از محیط یا کسب تجربه ، بنیانگذاری رفتاری را در فرد می گذارد، کاه این رفتار موجب ناراحتی شخص را فراهم می کند و رفتار مورد نظر تبدیل به یک رفتار نامطلوب می شود.

در هیپنوتیزم اریکسونی اعتقاد بر آن است، ضمیرناخودآگاه را در وضعی قرار دهیم تا خود به یکباره بر رفتار نامطلوب گذشته خط بطلان بکشد و رفتار جدید و مطلوبی را جایگزین آن کند و تنها به این صورت است که رفتار جدید در فرد به صورت پایدار می ماند.

 کوچینگ

آیا میدانید ان ال پی چیست ؟  یکی دیگر از ارمغانهای دکتر معدلی به کشورش بنیانگذاری رشته کوچینگ در ایران می باشد ایشان از پیشکسوتان این رشته در فرانسه می باشند که در زمینه آموزش مدیریت نوین از این رشته استفاده می نمایند.

 کوچینگ یکی از رشته هایی است که درکشورهای صنعتی به شدت در حال رشد می باشد کلمه کوچینگ که ازکوچ می آید به معنای مربی می باشد که ورزشکاران را در راه رسیدن به موفقیت همراهی می کند و در این راستا کوچ تمامی تجربیات خویش را به ورزشکار منتقل می سازد تا ورزشکار بتواند قله های موفقیت و پیروزی را فتح کند.

 اما کوچینگی که امروزه در کشورهای مهم صنعتی از آن استفاده می گردد در واقع کوچ کردن یا همراهی کردن مدیران یک مجموعه می باشد ( یک کوچ فردی می باشد که به روانشناسی مدیریت و مدیریت نوین آشنایی کامل دارد ) در این همراهی آموزشهای لازم برای پیش بردن مدیران مجموعه تا رسیدن به اهداف پیروزمندانه جمله وظائف کوچ می باشد در مدیریت نوین نقش کوچ بسیار حائز اهمیت است به صورتی که تقریباً هر مدیری یک کوچ دارد کوچ که دارای توانمندیهای روانشناسی و مدیریت می باشد ابزارهای متعددی را دارا است تا بتواند مدیر را در بحرانهای عملیاتی و ... همراهی نماید و همچنین بتواند با استفاده از تکنیکهای موجود در این رشته هر گونه استرس ، نگرانی کمبود انرژی و پیچیدگی را از مدیر دور نماید و مدیر را یاری می دهد تا از حداکثر توانایهایش در هر لحظه استفاده نماید و به این ترتیب بحرانها را با موفقیت و پیروزی سپری نماید.

 

[ یکشنبه ۱۳۸٧/۱٠/۱٥ ] [ ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ] [ محمد حیدر یعقوبی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دانشجوی دوره دکتری برنامه درسی ورودی 1391 دانشگاه خوارزمی هستم. مدرک ماستری در تعلیم و تربیه را از اولین دوره ماستری پداگوژی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل در سال 1388 گرفتم و استاد پوهنتون(دانشگاه) بامیان از سال 1383 الی 1389 بودم و از سال 1390 الی میزان 1391 با دانشگاه کاتب همکاری داشتم. قصدم از ایجاد این وبلاگ جمع آوری موضوعات پداگوژیکی است که از سایتهای دیگر دریافت و در این وبلاگ منسجم گردد. هنوز به خود اجازه نوشتن در زمینه پداگوژی را نداده ام. آرزویم شادبودن انسانهاست و موفقیتشان.
صفحات دیگر
امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

آمار وبلاگ

  • کاربران آنلاین :

  • بازديدها :

خدمات وبلاگ نویسان

خدمات وبلاگ نویسان جوان

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس